Technische informatie

Deze informatie is bedoeld voor ICT-managers, systeembeheerders en privacy officers. Als gebruiker heb je deze informatie niet nodig om deze app te kunnen installeren of gebruiken.

Visitaal Chat is een gratis chat- en messaging app waarmee gebruikers elkaar berichten kunnen sturen die bestaan uit pictogrammen, emoji’s, zelfgemaakte foto’s en korte animaties. De app is beschikbaar voor Android en iOS, en is geschikt voor zowel smartphones en tablets.

Visitaal Chat vereist Android 5.1 of hoger of iOS 11 of hoger. De app werkt ook op veel oudere toestellen. Visitaal Chat is uitvoerig getest op diverse apparaten van verschillende fabrikanten. Een wifi-verbinding of databundel volstaat om de app te kunnen gebruiken, een simkaart is niet nodig.

Visitaal Chat is ontwikkeld volgens het privacy by design-principe. Alle informatie wordt naar onze server verzonden (wij maken gebruik van onze eigen omgeving genaamd Loggon, klik hier voor meer informatie) via een HTTPS-verbinding met actueel SSL-certificaat. Wij delen geen persoonlijke gegevens met derde partijen.

Bij het eerste gebruik vul je een (voor)naam in en kies je een profielfoto. Beide worden op onze server opgeslagen en worden alleen met je contacten gedeeld. We koppelen het device aan het gebruikersprofiel door middel van een alfanumeriek token; we maken geen gebruik van een e-mailadres of wachtwoord.

Om illegale activiteiten en/of misbruik te kunnen detecteren registreren wij de IP-adressen van onze gebruikers tot 90 dagen na het laatste gebruik van de app.

We gebruiken geen analytics tools van derde partijen. De enige statistieken die wij verzamelen zijn het aantal verzonden berichten per uur, het type besturingssysteem en de voorkeurstaal van de gebruiker.

Gebruikers voegen elkaar als contact toe door middel van het scannen van een QR-code. Een link naar de QR-code kan ook gedeeld worden, bijvoorbeeld via Whatsapp of e-mail. Het is niet mogelijk om binnen Visitaal Chat te zoeken naar andere gebruikers. Hiermee verkleinen we de kans op ongewenste contacten, fraude en phishing.

Binnen Visitaal Chat is mogelijk om vanuit het gespreksvenster via het menu rechtsboven grensoverschrijdende foto’s en ongewenste contacten te rapporteren.

Alle berichten worden opgeslagen in een wachtrij op onze server; nadat het bericht is ontvangen door de geadresseerde, wordt het bericht uit de wachtrij verwijderd. Berichten die langer dan een paar uur in de wachtrij staan kunnen worden opgenomen in onze dagelijkse back-up.

Indien het apparaat offline is tijdens het versturen, of om een andere technische reden geen contact kan maken met onze server, wordt het bericht opgeslagen in een wachtrij op het toestel. De foto’s die gebruikers elkaar toesturen worden door ons niet gecontroleerd of langer opgeslagen dan nodig.

Het is mogelijk elkaar korte animaties toe te sturen. We gebruiken hiervoor de animaties van Giphy. Onze software maakt volledig geautomatiseerd een selectie niet-expliciete animaties voor onze gebruikers.

De Giphy-animaties worden via onze server (zgn. proxyserver) aan onze gebruikers aangeboden; Giphy heeft geen toegang tot persoonsinformatie van onze gebruikers, zoals naam, IP-adres of apparaatinformatie, of de mogelijkheid onze gebruikers te volgen door middel van bijvoorbeeld een trackingcookie.

Wij sturen pushberichten om onze gebruikers te laten weten dat ze een nieuw bericht hebben ontvangen. Hiervoor maken we gebruik van Firebase (Google) en APNS (Apple). De pushberichten worden over een beveiligde verbinding (HTTPS/SSL) verzonden. De inhoud van het oorspronkelijke bericht (pictogrammen, emoji’s, etc.) wordt niet met Google en/of Apple gedeeld.

Voor technische vragen kun je contact opnemen met de ontwikkelaar: michael@spelpartners.nl